Bedemænd i hele landet oplever lige nu, at en række pårørende er blevet svindlet eller forsøgt svindlet i forbindelse med at skulle håndtere økonomiske forhold ved et dødsfald.

(Opdateret 17. juni 2020) I den seneste tid er en del pårørende er blevet ringet op få dage efter et dødsfald og blevet bedt om at oplyse personlige oplysninger om f.eks. NemID og adgangskoder. Andre er blevet narret til at indbetale penge på en kontonummer i den tro, at det var regningen fra bedemanden, man så fik afsluttet.

Det er meget sandsynligt, at svindlerne bl.a. bruger information fra dødsannoncer for at kunne præsentere sig i telefonen som om, at de har et kendskab til familiens forhold, f.eks. navne, tilhørsforhold etc.

Altid skriftlig kontakt

Det er vigtigt at slå fast, at Skifteretten aldrig henvender sig telefonisk, men at det altid vil være skriftligt. Når Skifteretten modtager anmeldelsen om dødsfald,  sender de via e-Boks besked til den anførte kontaktperson om, at vedkommende skal kontakte skifteretten telefonisk efter cirka 14 dage.

Medlemmer af Danske Bedemænd instrueres i altid at orientere om Skifterettens procedure i forbindelse med samtaleforløbet med de pårørende, ligesom det er vigtigt at pointere, at bedemændene aldrig ville ringe for at oplyse nyt kontonummer for betaling af faktura. Dette sker også altid skriftligt.

Tre vigtige råd

  • Oplys aldrig kontooplysninger, koder, NemId-numre m.v. telefonisk.
  • Lav altid kontrolopkald, hvis nogen ringer og siger, at du skal foretage en indbetaling til f.eks. en bedemand, retten, advokat m.v.
  • Indbetal aldrig til kontonumre, du oplyses om telefonisk. Få det altid på skrift.

Er du blevet udsat for svindel, så tag straks fat i banken for at få stoppet overførslen. Anmeld altid – også forsøg på  – svindel til politiet, så vi kan få sat en stopper for dette.

Usle gerninger

Det er usselt og hensynsløse gerninger fra disse svindlere at udnytte mennesker i sorg på denne måde samt underminere tilliden til bedemandsvirksomheder og samfundsinstitutioner.
Bedemændene appellerer til, at vi får det stoppet ved fælles hjælp, bl.a. ved at huske at minde pårørende, der ikke er så stærke i den digitale verden, om at være på vagt” lyder det fra direktør for Brancheforeningen, Ole Roed Jakobsen.

Omtale i medierne

Der har også i pressen været gjort opmærksom på disse svindlere.

 

Tv-indslag

16. juni 2020, TV AVISEN 18:30 – 18 minutter inde i udsendelsen

Falske bedemænd fupper enker (eksternt link til DR)

I 2018 lykkedes det svindlere at franarre 337 personer 7,9 mio. kr. Sidste år blev 543 svindlet og led et tab på 36,5 mio. kr.
Danske Bedemænd har advaret sine medlemmer om at svindel mod enker finder sted over hele landet.

 

 

 

 

16. juni 2020 TV AVISEN 21:00:

Enker udsat for svindel fra falske bedemænd (eksternt link til DR)

En ny form for svindel ruller hen over hele landet. Snedige gerningsmænd lader, som om de er bedemænd og ringer ældre enker op for at franarre dem penge. …

 

 

 

Skriftlige og online medier:

DR 16. juni 2020 : Falske bedemænd snyder enker: Veltalende svindler franarrede Grete 31.000

Viborg Stifts Folkeblad 3. juni 2020 Bedemand advarer om svindler I sidste uge har to pårørende til afdøde oplevet at blive ringet op af en person, som udgav sig for at være bedemand. Han ville have dem til at overføre penge, og nu advarer lokal bedemandsforretning om svindelen.

Tv2 Nord 29. maj 2020:  Enke franarret 22.000:  (Eksternt link til tv2nord.dk)  Telefonsvindlere læser dødsannoncer og udnytter enker i sorg

Midtjyllands Avis 6. juni 2020:  Sørgende efterladte bliver ringet op af svindler   I tre tilfælde har en ukendt mand ringet til mennesker, der lige har mistet et familiemedlem, og opkrævet penge på vegne af bedemanden.

Danske Domstole:   Svindlere udgiver sig for at være fra skifteretten  link til domstol.dk)